Kembara 3 Sahabat Jalan Kaki Cuci Masjid – Bhgn 2

Bagi yang ketinggalan bahagian pertama, ianya boleh dibaca di sini.

Ternyata laluan yang pendek tetapi tidak mempunyai bahu jalan itu benar – benar melelahkan mereka kerana terpaksa berjalan dengan kadar kelajuan yang lebih dari kebiasaan. Dari tempat mereka berehat, saya melihat seorang kakak dan anaknya mengambil gambar sahabat bertiga dari arah belakang. Apabila salah seorang dari mereka melihat keadaan ini, maka dipanggilnya kakak itu bersama anaknya untuk turut bergambar kenangan bersama. Saya ingat katanya, “kakak, marilah sini bergambar bersama kami. Apa pulak ambil gambar kami dari belakang ni,” kata ketua kumpulan sahabat bertiga ini.

Puas berehat dan membasahkan tekak masing – masing, perjalanan yang lebih kurang berbaki satu perpuluhan lima kilometer (pada anggaran saya) disambung untuk menuju ke Masjid Jamek Sultan Hishamuddin, Sabak Bernam.

3sahabat_SUA_editted (1)

Semakin menghampiri Masjid Jamek Sultan Hishamuddin, Sabak Bernam

Beberapa minit kemudian telah mulai nampak bangunan Masjid Jamek Sultan Hishamuddin Sabak Bernam dari kejauhan. Saya memintas mereka untuk berada betul – betul di hadapan laluan masuk utama masjid bagi merakamkan gambar. Kelihatan seorang lelaki memegang sebuah kamera DSLR sedang menunggu di pintu masuk masjid, berkemungkinan jurufoto merangkap wartawan yang menunggu kedatangan sahabat bertiga ini. Apabila ketiga sahabat menghampiri masjid, alangkah hairannya apabila mereka meneruskan perjalanan dengan tidak memasuki masjid. Salah seorang dari mereka memberitahu yang mereka ingin bertemu rakan buat seketika.

3sahabat_dpnmasjidsabak_editted (1)

Masjid Jamek Sultan Hishamuddin Sabak Bernam di sebelah kanan jalan, tetapi mereka meneruskan perjalanan. Pelik …

Saya turut mengekori mereka dari belakang kerana pada telahan saya, pasti adanya sesuatu yang mengakibatkan mereka menundakan sebentar perjalanan ke masjid dan sebaliknya meneruskan perjalanan ke destinasi berbeza. Lebih kurang 300 meter, mereka bertiga berhenti di pondok keselamatan S.R.J.K (C) Lum Hua Sabak Bernam. Di situ, mereka menemui beberapa orang sahabat lama.

3sahabat_sekolahcina_editted (1)

Masih teringat lagi kata – kata seorang dari sahabat mereka yang bertugas sebagai seorang pengawal keselamatan di situ, “aku macam tak percaya ko (kau) buat benda – benda camni, dah nak habis pulak tu perjalanannya …”. Kata ketua kepada sahabat bertiga ini pula, “bukan kau aje yang tak percaya, aku pun macam tak percaya juga …”

Usai berbual – bual, mereka pun mengabadikan kenangan dengan bergambar bersama – sama.

3sahabat_guardsekolahcina_editted (1)

B E R S A M B U N G …

 

Bacaan tambahan melalui siaran akhbar / artikel / blog mengenai kisah sahabat bertiga ini, saya kompilasikan seperti di bawah:

Tiga sahabat teruskan berjalan cuci masjid – Sinar Harian Online

Cuci Masjid 1 Semenanjung Dapat Perhatian Masyarakat Cina, India – Suara TV

Kembara jalan kaki cuci masjid – Media Permata

Tiga pemuda jalan kaki cuci masjid di seluruh negara – The Malaysian Insider

Misi cuci 132 masjid – Harian Metro Online

Kembara Jalan Kaki 1 Semenanjung Malaysia Bersih Masjid, Hati Waja 3 Pemuda – Malaysian Review Blogezine

Dua Beradik Jalan Kaki Ke Seluruh Semenanjung Untuk Cuci Masjid – SabriAhmad.com

Kembara Berjalan Kaki Cuci Masjid, Mereka Kini Di Johor – Malaysian Review Blogezine

Geng Facebook cuci Masjid di Kemaman – Terengganu Times

Jalan kaki 361KM cuci masjid, ada yang menangis – Sinar Harian Online

Kembara 10 masjid lagi – Malaysian Review Blogezine